RACING

______

Hoe het begon

EST Engineering is ontstaan uit interesse in techniek en motorsport. Toen ik als tienjarige begon met minibiken wilde ik steeds meer van de techniek afweten om de minibike beter af te kunnen stellen en te onderhouden. Na 5 jaar minibikeraces te hebben gereden, heb ik de overstap gemaakt naar scootersprint. Dit was toen in opkomst. In de Superspecial klassen was veel mogelijk qua constructies, omdat het reglement bijna alles toestond. Met deze vrijheid heb ik enkele mooie scooters gebouwd met superlichte frames. Ook heb ik voor anderen speciale custom parts ontworpen en unieke oplossingen bedacht op het gebied van frames en motoren.

Na 3 jaar in de top van de scootersprint mee te hebben gereden werd op de achtergrond al gewerkt aan mijn lang gekoesterde droom om met een echte racemotor te rijden. Ik heb gekozen voor een Supermono, een motor die mijn vader (eigenaar van Startrick Tuning) goed kende en onderhield voor anderen. Ik kon een oude motor van hem uitproberen en was meteen verkocht. De jaren daarna heb ik op de Ducati Supermono één-cilinder van Startrick Tuning geracet. De samenwerking met Startrick Tuning zorgde ervoor dat er in het eerste raceseizoen al werd gewerkt aan een opvolger van de Ducati, die lichter en sneller zou moeten worden. De eerste opvolger was een zelfgebouwde motor met een Husqvarna SM610 Supermotard blok waar een Ducati cilinderkop op werd gemonteerd. Dit ontwerp bracht meer motorkoppel door de langere slag en leverde een snel wendbare motor op. Helaas bleek de motor niet betrouwbaar, omdat de carters verschillende keren scheurden. Daarom ontwikkelden we een compleet nieuw motorblok op basis van de beproefde delen van de Husqavarna en Ducati. Veel reken-, teken- en monteerwerk later hadden we een Supermono met als hart een CNC gefreesd carter. In 2012 konden we deze nieuwe Supermono op het circuit testen en hij bleek een hoop potentie te bezitten. Het jaar erop hebben we hard gewerkt om de motor motorisch goed te krijgen. Op de momenten dat hij goed liep, streed ik mee in het kopveld.

Na het afronden van mijn studie HTS Autotechniek ben ik mijn eigen bedrijf EST Engineering begonnen, waardoor er helaas weinig tijd voor de Supermono’s overbleef. In mijn vrije uren ben ik echter nog druk bezig met modificaties aanbrengen aan de motor, zodat ik er weer op kan gaan rijden.